The Conservationist who writes blog

DSCF4284

So what kind of blogger are you?

As you have seen on my profile, I have background in biological science and conservation + natural resource management work. Some friends have been asking about my blog activities for the last one year. I am not a travel writer and obviously not a 100% travel blogger too in the same time. I guess I need to underline what kind of blogger I am. I have many interests such as traveling, photography, social media, creativity, and popular science.

That is why I have been categorised my blog into several sections:

  1. Fieldnotes: I feel I need to record everything I work in the past, present, and some probability lead to the future or probably just even notes at the conference/seminar. Plus your mind and thinking should be unleashed by writing it so I decide to make this section for everything related to them.
  2. Photos: I love photojournalism. I love tumblr and pinterest of powerful and beautiful photos around the world. You will find traveling and fieldwork photos in this section.
  3. Traveling: This is my travelogue during business and pleasure traveling.
  4. Lifestye: Anything I love, wear, eat, attend and mix of everything.

Why make it in bilingual language?

I want to reach more than Indonesian and hopefully reader outside Indonesia can understand my English properly. I am trying to be consistent but many times it is difficult with ups-and-down mood. It will be my blog journey same with everyone’s life. This is my writing practice as well in language other than my mother tongue.

Trying to be consistent. For my personal taste and experience it would be in bilingual. Sometimes you will find only in English and Bahasa Indonesia due to requirement (for example blog competition) or it just an old post that I loved.

I wrote the translation which maybe far from perfectness. Some may shortened it or maybe change the word so it would be easy for reading. I notice my blog changed overtime because exposure from my surroundings especially on what I read.

Why do you make this blog?

I make this blog to share my thought with friends and other people who’s stumble upon my website. I have difficulty with daily focus and procrastination like everyone else but somehow blogging cured me to be more focus. Well sometimes it does not working as well but it is okay (HA!).

I want to make a simple blog for everyone especially friends. To make biological science and fieldwork reachable for young generation. This is my legacy you can say. I will update more about my research and work in this platform even though many of them already in the past as this blog will stay online forever.

In summary I would say that I am a conservation biologist who loves traveling as couple, group or solo traveling. Couple and group traveling are fun for getting experience together while solo traveling more likely spiritual journey. Not only taking pictures of many interesting researchy and aesthetic places but also getting culture experience.

I found one of the best way to express ourselves is through social media and blogging. Plus I want to make this website to be my professional portofolio, personal website, showing my great interest of life to friends and colleagues who are probably rarely meet with me. Maybe it’s truly hard to define what kind of blogger I am. So I will let you to have your own opinion though :)

#Photo: Beautiful carved wooden shiny shells furniture ornament at Pinang Peranakan Mansion, Penang


DSCF4283

Jenis narablog apakah saya?

Seperti yang telah kalian lihat dalam profil, saya memiliki latar belakang ilmu biologi dan pekerjaan dalam ranah konservasi + pengelolaan sumber daya alam. Beberapa teman ada yang bertanya mengenai kegiatan blog yang saya lakukan selama satu tahun belakangan. Saya tentunya bukan seorang penulis perjalanan apalagi 100% narablog perjalanan di saat yang sama. Saya kira harus digarisbawahi jenis narablog apakah saya. Saya memiliki banyak minat seperti perjalanan, fotografi, media sosial, kreativitas, dan sains populer.

Oleh karena itu saya telah melakukan kategorisasi blog menjadi beberapa bagian:

  1. Fieldnotes: Saya merasa perlu sekali merekam pekerjaan di masa lalu, masa kini dan kemungkinan yang mengarah ke masa mendatang atau mungkin hanya berupa catatan saat konferensi atau seminar. Selain itu segala pemikiranmu harus dituangkan dalam bentuk tulisan jadi saya memutuskan untuk membuat bagian ini untuk segala sesuatu yang berkaitan dengan hal tersebut.
  2. Photos: Saya suka sekali dengan fotojurnalisme. Saya suka sekali tumblr dan pinterest dari foto-foto indah dan bermakna kuat dari seluruh dunia. Kalian juga akan menemukan foto traveling dan kerja lapangan pada bagian ini.
  3. Traveling: Ini adalah catatan perjalanan saya selama perjalanan bisnis atau pelesir. 
  4. Lifestyle: Apapun yang saya sukai, pakai, makan, kunjungi dan gabungan dari semuanya.

Mengapa membuatnya dalam dwi bahasa?

Saya ingin mencapai banyak orang dan tak hanya orang Indonesia semata dan harapannya pembaca di luar Indonesia dapat memahami Bahasa Inggris saya secukupnya. Saya berusaha selalu konsisten beberapa kali walaupun sulit karena mood yang naik turun. Walaupun demikian hal itu akan menjadi perjalanan blog-ku sama seperti kehidupan semua orang. Blog ini juga adalah latihan menulis dalam bahasa asing selain bahasa ibu.

Saya selalu berusaha untuk selalu konsisten dalam menulis. Untuk selera dan pengalaman pribadi akan tertulis dalam dwi bahasa. Terkadang kalian akan menemukan hanya dalam Bahasa Inggris atau Indonesia saja karena terkait persyaratan (lomba blog misalnya) atau tulisan lama yang masih saya sukai.

Terjemahan saya mungkin masih jauh dari kesempurnaan. Beberapa diantaranya telah diperpendek atau diubah sehingga mudah untuk dibaca. Saya juga memperhatikan bahwa blog saya berubah sepanjang waktu karena pengaruh lingkungan sekitar terutama dari buku yang telah saya baca. 

Mengapa saya membuat blog ini?

Blog ini dibuat untuk dibagikan kepada teman dan orang lain yang menemukan website saya secara tidak sengaja. Sebenarnya saya memiliki kesulitan dalam fokus dan prokrastinasi seperti orang lain tapi entah mengapa menulis blog dapat membuat saya lebih fokus. Terkadang tidak membantu juga sih tapi tidak mengapa (HA!)

Saya ingin membuat blog yang sederhana untuk semua orang terutama teman-teman. Memungkinkan Ilmu Biologi dan kerja lapangan lebih terjangkau bagi generasi muda. Bisa dibilang blog ini adalah warisan saya. Saya akan terus memperbaharui riset dan pekerjaan saat dalam wadah ini walaupun beberapa diantaranya telah terjadi di masa lalu karena blog ini akan online selamanya.

Sebagai rangkuman saya akan berkata bahwa saya adalah seorang biologiawan konservasi yang senang melakukan perjalanan bersama pasangan, kelompok atau sendiri. Perjalanan bersama pasangan dan kelompok menyenangkan untuk mendapatkan pengalaman bersama sedangkan perjalanan tunggal lebih merupakan perjalanan spiritual. Tidak hanya mengambil gambar dari segala tempat menarik secara ilmu pengetahuan dan estetika tapi juga untuk mendapatkan pengalaman budaya.

Saya juga menemukan salah satu cara terbaik untuk mengekspresikan diri kita adalah melalui media sosial dan blogging. Selain itu saya ingin agar website ini sebagai portofolio profesional, website personal, yang menunjukkan minat terbesar saya akan kehidupan pada teman dan kolega yang sangat mungkin jarang bertemu dengan saya. Mungkin agak sulit untuk mendefinisikan jenis narablog apakah saya. Jadi saya akan membiarkan kalian untuk memiliki pendapat sendiri :)

#Foto: Ornamen furnitur dengan ukiran kayu berkilau cangkang kerang di Pinang Peranakan Mansion, Penang

2 Comments

  1. Love reading your field notes. I am specially interested in the conservation of Indonesian nature. That is one of my purpose too in writing in English to reach larger audience in terms of promoting Indonesia. 😄

    Like

    1. Felly says:

      I love reading your blog too. You are so artsy and have very good taste! In different world maybe I will pursue life as a artist too :D Writing in English is difficult although I sketch my first writing draft always in English LOL

      Like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.