East Java: Baluran NOT Africa Van Java | Baluran BUKAN Africa di Jawa

DSCF2284

Many people say Baluran National Park is an Africa van Java. I would say it’s wrong! Baluran is Baluran with its uniqueness.  This post starts a new chapter with my East Java adventure. Baluran National Park located near Banyuwangi Seaport and perfect place to visit just before crossing Bali. We can see the savanna and evergreen forest with a very cheap entry ticket (Rp 2,500,-). We found many wildlife still roaming free day-and-night especially the birds and mammals such as Green Peafowl (Pavo muticus), Water Buffalo (Bubalus bubalis), Banteng (Bos Javanicus), Green Junglefowl (Gallus varius), Javan Lutung (Trachypithecus auratus),  Crab-eating macaque (Macaca fascicularis), and Asian leopard cat (Prionailurus bengalensis).

Go climb the observation tower before the sunrise or sunset, carrying tele-lenses and binoculars for the best experience and time. Bama Beach in the other side of  savanna will give you another impression Indonesia mangrove forest also glimpse of Bali Island in the distance.

Anyway although I always work in the forest but Javan Forest will always be my quite spectacular place to visit. FYI, Java has 12 million hectares of forest area in 1880. Recent data shows only 3 million hectares of Javan forest left in 2013. In the next 100 years, it is predicted 75% forest in Java would be dissappeared along with wildlife inside the forest (DPR-RI, 2013).

DSCF2281

Banyak orang mengatakan Taman Nasional Baluran adalah Afrika di Tanah Jawa. Saya akan mengatakan itu salah! Baluran adalah Baluran dengan segenap keunikannya. Posting ini memulai babak baru dengan petualangan saya di Jawa Timur. Taman Nasional Baluran terletak di dekat Pelabuhan Banyuwangi dan merupakan tempat sempurna untuk dikunjungi sebelum menyeberangi Bali. Disini kita bisa melihat hutan savana dan Evergreen Forest dengan tiket masuk yang sangat murah (Rp 2.500 , -). Kami juga masih menemukan banyak satwa liar yang berkeliaran bebas di siang dan malam  hari, terutama burung dan mamalia, seperti Merak Hijau (Pavo muticus), Kerbau Rawa (Bubalus bubalis), Banteng (Bos javanicus), Ayam-hutan Hijau (Gallus varius), Lutung Jawa (Trachypithecus auratus), Monyet ekor panjang (Macaca fascicularis), dan Kucing hutan (Prionailurus bengalensis).

Panjatlah menara observasi sebelum matahari terbit atau terbenam dengan membawa lensa tele atau teropong untuk mendapatkan pengalaman dan waktu pengamatan terbaik. Pantai Bama di sisi lain savana akan memberikan kesan tersendiri dari hutan mangrove Indonesia juga sekilas Pulau Bali dari kejauhan .

Walaupun saya selalu bekerja di dalam hutan tapi Hutan Jawa akan menjadi tempat yang selalu spektakuler untuk dikunjungi . Sebagai informasi, Pulau Jawa memiliki 12 juta hektar kawasan hutan pada tahun 1880. Data terakhir pada tahun 2013 menunjukkan setidaknya hutan di Pulau Jawa tinggal tersisa 3 juta hektar hutan. Pada 100 tahun ke depan juga telah diperkirakan 75 % hutan di Jawa akan lenyap bersama dengan satwa liar di dalamnya (DPR – RI, 2013) .

DSCF2283DSCF2436

DSCF2405DSCF2285

DSCF2430

 

Advertisements

11 thoughts on “East Java: Baluran NOT Africa Van Java | Baluran BUKAN Africa di Jawa

    1. not quick and close enough.
      really need a tele lense in the savanna
      the only picture I can get is the macaques (will post later) and deer and buffalo from half km distance :D

      Like

    1. worthed klo pagi banget atau agak sore kesananya .. ada pantainya juga tapi menurut gua agak membosankan.

      kalo jalan dari jalan raya mungkin ada 2 jam lebih. kemaren g pake mobil aja sekitar sejam karena sekarang udah ga boleh kemping di dalam taman nasional.

      Like

  1. Picture no. 2 looks like Serengeti National Park in Africa. You didn’ tell us the wildlife there… Nevertheless, the sunrise/sunset pictures are spectacular, thank you for sharing….

    Like

  2. hallo ka fely, bulan lalu aku baru ke baluran juga, beda banget sama foto hasil jepretan ka fely yang masih seger dan banyak hijau-hijau-nya. Akhir september baluran mulai kuning-kecoklatan, agak mirip landscape africa di film Blanded, panasnya pun bikin kulit gosong hehe, mungkin ini yang bikin orang-orang menganggap baluran is An Africa Van Java :D
    salam :)))

    Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s